فروشگاه ساز چیست و انواع فروشگاه سازها

داشتن یک فروشگاه آنلاین مزایای بسیاری نسبت به یک فروشگاه فیزیکی دارد. در فروشگاه آنلاین شما نیاز به اجاره مکان برای فروشگاه نیستید، در هر کجا و در هر ساعت می توانید فروشگاه خود را مدیریت کنید و از خانه می توانید به میلیون ها مشتری دسترسی داشته باشید و بسیاری مزایای دیگر.

شما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق به یک محصول عالی، یک وب سایت کاربر پسند و یک برنامه بازاریابی جامع نیاز دارید. اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنید، این مقاله را از دست ندهید:

بررسی محصول و طرح کسب و کار (Business plan)

  1. تصمیم بگیرید چه محصولی می خواهید بفروشید:

اگر می خواهید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، احتمالا یک ایده برای فروش عالی خود دارید. این را به خاطر داشته باشید که خیلی موارد در بعضی زمان ها گزینه خوبی برای فروش آنلاین هستند که ممکن است همان محصول در زمان دیگر اصلا ایده خوبی برای فروش آنلاین نباشد و غیر ممکن باشد. در هر صورت شما باید محصولی را انتخاب کنید که اعتقاد داشته باشید، ارزش زیادی دارد در غیر این صورت ایجاد ارتباط با مشتری برای شما سخت می شود. در اینجا چند سوال مطرح می شود:

  • آیا محصول مورد نظر فیزیکی است که احتیاج به حمل و نقل دارد یا محصول دیجیتال است که می توان از طریق اینترنت ارسال شود؟

آیا از هر محصول یک نوع وجود دارد (مثل آثار هنری) یا از هر محصول می توان انواع مختلفی وجود داشته باشد؟

آیا می خواهید طیف وسیعی از انواع محصولات را به فروش برسانید یا فروش شما به صورت تخصصی در زمینه یک محصول است؟

آیا خودتان محصول خود را ایجاد می کنید؟ در این صورت مطمین شوید تقاضای کافی برای آن محصول وجود دارد و یا با یک منبع مطمین برای فروش ارتباط برقرار کنید.

اگر قصد ندارید خودتان محصول را ایجاد کنید، به یک سازنده و تولید کننده خوب نیاز دارید. تحقیق در بین شرکت های مختلف برای پیدا کردن یک سازنده خوب برای ایده کسب و کار شما ضروری است.

تصمیم بگیرید که محصول شما قرار است به چه صورت حمل شود و به دست مشتری برسد. یک طرح برای حمل کالا خود از محل انبار تا رسیدن به دست مشتری داشته باشید. همچنین محل انبار محصولات و نحوه مدیریت آنها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

محصول خود را به صورت دقیق بررسی کنید و مطمین شوید که محصول شما در حال حاضر یک نیاز در بین جامعه است. با پرس و جو و تحقیق در فضای واقعی و مجازی می توانید در این مورد مطمین شوید. می توانید با بررسی جستجو محصول خود طی زمان در موتورهای جستجو از میزان درخواست محصول خود در بین کاربران اینترنتی اطمینان حاصل فرمایید.

برای این کار می توانید از گوگل ترند google trend استفاده کنید.

  1. یک خلاء و کمبود پیدا کنید

برای اینکه بتوانید در فروش موفق باشید لازم است محصول شما تفاوت و برتری مشخص نسبت به دیگر محصولات رقبا شما داشته باشد تا مردم بتوانند از بین کسانی که سرویس مشابه شما دارند، محصول شما را برای خرید آنلاین انتخاب کنند.

شروع به بررسی رقبا و نحوه تبلیغ آنها در فضای مجازی کنید. لازم نیست که محصول شما به صورت خیلی خاص از سایر محصولات متفاوت باشد. یک خلاقیت در بسته بندی، یک امتیاز در فروش محصول و همچنین پاسخگویی و ارایه خدمات به مشتری به صورت عالی می تواند یک امتیاز برای شما به حساب بیاید.

  1. در مقیاس کوچک بفروشید

قبل از اینکه شروع به راه اندازی فروشگاه آنلاین خود کنید، محصول مورد نظر را در دیگر فروشگاه های اینترنتی قرار دهید و بررسی کنید میزان فروش محصول شما به چه صورت است. در اینجا شما باید به این موارد توجه کنید:

چه کسانی محصول شما را می خرند؟ یک کوپن تخفیف و یا هدیه رایگان در ازاء پاسخ به نظر سنجی کوتاه خود قرار دهید. بررسی اینکه این افراد از کجاها خرید آنلاین انجام می دهند. با چه قیمتی حاضر به خرید هستند. با قیمت های مختلف میزان فروش خود را آزمایش کنید. میزان رضایت مندی مشتری را بررسی کنید. آیا از بسته بندی خوبی استفاده می کنید؟ آیا روش حمل و نقل انتخابی شما مطمین است؟ آیا از محصول شما راضی هستند؟ آیا شما به خوبی محصول خود را معرفی کرده اید؟

  1. طرح کسب و کار Business plan خود را بنویسید

قبل از شروع مراحل باز کردن فروشگاه اینترنتی خود وقت خود را برای ایجاد یک طرح کسب و کار دقیق بگذارید، این کار به شما کمک خواهد کرد که قدم های لازم برای موفقیت در کسب و کارتان را پیدا کنید. هزینه های عملیات و طرح بازاریابی خود را مشخص کنید. شما در طرح برنامه کسب و کار خود لازم است به عوامل زیر دقت کنید:

هزینه های تولید (بسته به اینکه خودتان محصول را ایجاد می کنید یا از یک تولید کننده استفاده می کنید)، هزینه حمل و نقل، مالیات،حقوق و دستمزد کارمندان، هزینه برای خرید نام دامنه و هاست و تهیه فروشگاه اینترنتی و پشتیبانی.

  1. کسب و کار خود را به صورت قانونی ثبت کنید

بعد ار بررسی موارد بالا لازم است شما تجارت خود را رسمی کنید و یک نام تجاری برای خود انتخاب کنید و آن را ثبت کنید.

 فروشگاه آنلاین خود را بسازید

  1. یک نام دامنه ثبت کنید.

یک اسم کوتاه، جذاب و آسان برای یادآوری انتخاب کنید. این مورد را در نظر بگیرید که نام دامنه شما باید منحصر به فرد باشد. یک شرکت ثبت دامنه معتبر انتخاب کنید و شروع به جستجو نام های مورد نظر خود کنید. ممکن است نام انتخابی شما قبلا ثبت شده باشد. با کمی خلاقیت با اضافه کردن یک کلمه کوتاه به آن، یک نام جدید ایجاد کنید. بسیاری از شرکت های ثبت دامنه نیز پیشنهادات خوبی مشابه نام شما ارایه می دهند.

  1. یک سرویس میزبانی وب (هاست) انتخاب کنید

باید در این انتخاب دقت لازم را داشته باشید چون لازم است فروشگاه شما با سرعت بالا و بدون مشکل برای کاربر نمایش داده شود تا بتوانید فروش خوبی داشته باشید. شرکت هایی وجود دارند که به صورت رایگان این خدمات را به شما ارایه می دهند ولی برای داشتن فروشگاه آنلاین لازم است از خدماتی که نیاز به پرداخت هزینه هستند استفاده کنید به دو دلیل:

برای توسعه فروشگاه آنلاین خود نیاز به افزایش فضای مناسب دارید، سرویس میزبانی را باید انتخاب کنید که امکان سفارش سازی برای سرویس هایی که برای برنامه نویسی فروشگاه خود انجام می دهید داشته باشد.

  1. طراحی وب سایت

طرح وب سایت فروشگاه باید به صورتی باشد که محصول را به خوبی به مشتری نمایش دهد. نیاز به افکت و طرح خاصی برای فروشگاه نیست و یک طرح ساده به مشتری برای انتخاب و خرید آسان تر بیشتر کمک می کند. از رنگ و فونت های محدود برای وب سایت فروشگاهی خود استفاده کنید.

  1. انتخاب نرم افزار فروشگاه ساز

یکی از مهمترین مراحل انتخاب درست یک نرم افزار فروشگاه ساز است که لازم است زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد انتخاب این نرم افزار داشته باشید زیرا انتخاب شما نقش مهمی در خرید مشتریان و موفقیت شرکت شما خواهد داشت.

فروشگاه سازی را باید هم نیاز امکاناتی که شما برای فروش نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد و هم مشتری بتواند یک خرید آسان و مطمین انجام دهد.

  1. ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی

یکی از روش های آسان برای خرید اینترنتی، روش پرداخت آنلاین است که امروزه بیشتر کاربران این روش را انتخاب می کنند. باید مطمین ترین درگاه اینترنتی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای افزایش فروش

سعی کنید از شبکه های اجتماعی برای افزایش فروش خود استفاده کنید. شبکه های اجتماعی سریعترین راه برای دسترسی به مخاطبان بسیار است. با آپلود عکس محصولات خود و ترقیب آنها به مشاهده فروشگاه خود می توانید فروش شما را در حد زیادی افزایش دهد بدون نیاز به پرداخت هزینه.

جذب و حفظ مشتریان

  1. فروشگاه خود را به شبکه های اجتماعی متصل کنید. امکان لایک و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی رو در فروشگاه آنلاین خود قرار دهید.

مشوق هایی را برای مشتریان خود ارایه دهید و تخفیف و یا هدیه رایگان برای کسانی که شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، قرار دهید.

مطمین باشید که اطلاعات خود را به روز نگه می دارید.

  1. ارسال ایمیل به مشتریان

محصول جدید، امکانات جدید و تخفیف های فروشگاه خود را از طریق ایمیل به اطلاع مشتریان خود برسانید. سعی کنید از مطالب مفید استفاده کنید. ارسال مطالب تکراری و خسته کننده باعث می شود تا اعضا از عضویت خبرنامه خارج شوند.

برای ارسال خبرنامه می توانید از mail chimp استفاده کنید.

معرفی پنج فروشگاه ساز  محبوب و پر کاربرد رایگان ( Free Online Shopping Cart CMS )

امروزه در عصری زندگی می کنیم که داشتن یک فروشگاه آنلاین 24 ساعته و خودکار یکی از پایه های یک تجارت موفق به حساب می آید. فروشگاههای آنلاین سالانه میلیون ها دلار درآمد کسب می کنند و این رقم دائما در حال افزایش است. در سال های اخیر نیز این مسئله مورد توجه بسیاری از کاربران و شرکت های ایرانی قرار گرفته است. به طوری که فروشگاه های آنلاین متعددی با استفاده از اسکریپت ها و سیستم های مدیریت محتوی ( CMS ) امروزه در حال ارائه خدمات به کاربران خود در ایران می باشند.  این فروشگاه ها در موضوعات مختلفی فعال هستند و انواع کالاها و خدمات از طریق آنها هر روزه در سراسر کشور عرضه می شوند، فروش انواع لباس ، صنایع دستی ، محصولات الکترونیک ، بسته های آموزشی ، کارت های شارژ و ده ها موضوع دیگر تنها بخشی از این فعالیت ها می باشند. به همین دلیل اطلاع از قابلیت ها و امکانات اسکریپت های مختلف فروشگاه ساز  می تواند، بسیاری از مشکلاتی که مدیران فروشگاه های اینترنتی با آن روبرو هستند را مرتفع نماید. در هاست ابری نیز تلاش شده است تا زیرساخت های لازم برای درگیری هر چه کمتر مدیران فروشگاه های اینترنتی با مسائل فنی میزبانی آن ، پیش بینی گردد و از همین رو بسادگی هر کاربر ایرانی می تواند بدون پرداخت هزینه از بخش رایگان هاست ابری یک فروشگاه آنلاین پرستاشاپ با چند کلیک و ظرف چند دقیقه برای  خود فعال نماید و کسب و کار خود را راه اندازی نماید.

1- سیستم مدیریت محتوای وردپرس ( Wordpress ) همراه با افزونه ووکامرس ( Woocommerce )

وردپرس محبوبترین سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) در جهان می باشد که احتمالا قبلا با آن آشنا شده اید. با استفاده از افزونه قدرتمند وو کامرس شما می توانید نرم افزار وردپرس خود را به یک فروشگاه آنلاین قدرتمند تبدیل نمایید. بنابراین این افزونه شما را قادر می سازد به سادگی یک فروشگاه حرفه ای برای فروش و مدیریت محصولات خود راه اندازی کنید. این افزونه کاملا رایگان می باشد و شما می توانید با نصب آن بر روی سایت وردپرس خود یک فروشگاه در کنار وب سایت و یا وبلاگ خود همراه با امکان اتصال به درگاه های آنلاین بانکی راه اندازی کنید. از ویژگی های این افزونه می توان به سبد خرید ، قابلیت فروش محصولات مجازی (قابل دانلود) در کنار محصولات فیزیکی، قابلیت نقد و بررسی محصولات توسط کاربران، قابلیت تعیین و مشخص نمودن وزن محصولات، قابلیت دسته بندی محصولات، پشتیبانی درگاه های بانکی ایرانی و بسیاری موارد دیگر را اشاره نمود.

نکته مهم در مورد ووکامرس پشتیبانی آن از زبان فارسی می باشد، شما می توانید این افزونه را از لینک زیر دانلود و بر روی وب سایت خود نصب نمائید.

لینک دانلود جهت نصب  افزونه ووکامرس : https://wordpress.org/plugins/woocommerce/installation/

لینک دانلود نسخه فارسی ساز این افزونه: https://wordpress.org/plugins/persian-woocommerce/

 

2- فروشگاه ساز  مجنتو ( Magento )

فروشگاه آنلاین مجنتو یک سیستم مدیریت محتوای آنلاین Open Source مخصوص کار و تجارت الکترونیک است. اولین نسخه‌ی این نرم افزار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. دو سال بعد نسخه‌ی Enterprise آن توسط شرکت پشتیبان آن یعنی Varian به فروش گذاشته شد. شرکت Varian در ابتدا تصمیم داشت که یک CMS فروشگاهی بر مبنای osCommerce منتشر کند اما کمی بعد تصمیم برآن شد تا CMS مخصوص خود را از ابتدا بر پایه‌ی Zend Framework ایجاد نمایند. از این CMS برای ایجاد فروشگاه آنلاین، ایجاد درگاه پرداخت آنلاین، خرید پستی و ... میتوان استفاده نمود. ضمن اینکه این نرم افزار کاملا رایگان بوده و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه نیست. امروزه هزاران فروشگاه از جمله فروشگاههای برندهای مطرحی چون  آدیداس Adidas  ، اسکایپ  Skype  ، نوکیا Nokia  ، لینوو Lenovo و سامسونگ Samsung از این CMS استفاده می نمایند.

سایت سازنده این اسکریپت: http://magento.com

 

3- فروشگاه ساز  پرستا شاپ ( PrestaShop )

پرستاشاپ نیز یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوی ( CMS ) جهت راه اندازی  فروشگاه های آنلاین می باشد که طراحی و عملکرد ساده ای داشته و امکانات مناسبی را برای مدیران فروشگاه های اینترنتی میسر می کند. این نرم افزار بصورت کاملا رایگان و خودکار از بخش میزبانی ابری پارس پک برای انواع هاست رایگان و تجاری در عرض چند لحظه، قابل نصب خواهد بود.

سایت سازنده این اسکریپت: http://www.prestashop.com

 

4- سیستم مدیریت محتوای جوملا ( Joomla ) همراه با فروشگاه ساز  ویرچومارت ( virtuemart )

سیستم مدیریت محتوی جوملا به تنهایی دارای امکانات زیادی جهت مصارف مختلف است که این نوع کاربرد آن با استفاده از افزونه های مختلف می تواند تغییر یابد. افزونه VirtueMart از متداول ترین و پر امکانات ترین افزونه های موجود می باشد که قابلیت های زیادی را به سایت جوملای شما جهت فروش اینترنتی اضافه خواهد کرد.  ویرتومارت از زبان ها و واحد های مختلف پولی پشتیبانی می کند و تا بحال  2.5 میلیون بار بر روی وب سایت های مختلف نصب شده است.

سایت سازنده این افزونه: http://virtuemart.net

 

5- فروشگاه ساز  opencart

یکی از ویژگی های بسیار مهم و حیاتی که باعث جذب کاربران زیادی در سیستم فروشگاه ساز  اپن کارت (OpenCart) شده است داشتن سئوی فوق العاده قدرتمند می باشد که می تواند فروشگاه را در داشتن یک رنک بالا در موتورهای جستجو و در مورد کلمات کلیدی مربوط به محصولات و فروشگاه یاری نموده و نه تنها فروشگاه را با ایندکس نمودن صفحات و محصولات در موتورهای جستجو معروف تر و محبوب تر ساخته بلکه با انجام این عملیات فروشگاه را نیز همواره در صفحات نخست موتورهای جستجو قرار می دهد.

سایت سازنده این اسکریپت: http://www.opencart.com